Tips

Deze pagina zal in de komende tijd gevuld worden met tips, feitjes en weetjes.

Wintersport = sneeuw en zon

Wist je dat de sneeuw ongeveer 80% van de uv-stralen weerkaatst?
Daarom is het belangrijk om de huid goed in te smeren met een zonbeschermingscrème met een hoge factor als je op wintersport gaat.

Bij verblijf in de sneeuw is het van belang te zorgen voor goede bescherming tegen zon,
wind, kou en sneeuw. Zonnestralen worden versterkt door de weerkaatsing van het licht op de sneeuw of het ijs en door de schone lucht in de bergen. De kans op verbranden wordt hierdoor vergroot.
Kinderen jonger dan 16 jaar moeten extra oppassen met de zon. Zij lopen meer risico om op termijn huidkanker te krijgen, omdat hun huid nog in ontwikkeling is.

Zonnebrand is het gevolg van een langdurige of te sterke blootstelling van de huid aan ultraviolet licht. De zonkracht - dat is de intensiteit van UV-straling - is niet altijd gelijk. In de bergen kan de zonkracht tot 2 keer zo sterk zijn als op zeeniveau. Dit komt doordat er in schone lucht minder stofdeeltjes zijn die de UV-straling tegen houden. Tevens wordt ruim 80 procent van de straling van de zon door de sneeuw weerkaatst.

Zonnebrand wordt dus niet veroorzaakt door warmte maar door straling van de zon. De zonkracht kan op een heldere, koele dag net zo hoog zijn als op een warme dag. Je kunt dan ook even snel verbranden, maar door de kou voel je dit vaak niet op tijd. UV-stralen zijn schadelijk voor de huid.

De huid beschermt zich tegen UV-straling door bruin te worden en te verdikken; de straling dringt dan moeilijker door in de huidcellen. Maar deze natuurlijke bescherming is er tijdens de wintersport meestal niet, omdat de huid dan nog niet gebruind is. De ene huid kan zich beter beschermen tegen de zon dan de andere. De schadelijke effecten van UV-straling verschillen daarom per huidtype.

Sommige medicijnen maken de huid gevoeliger voor zonlicht. Lees daarom de bijsluiter als je medicijnen moet nemen.

Het gebruiken van een goede anti-zonnebrand, liefst met factor 30 of hoger, is dus niet overdreven, ook bij iets minder mooi weer. Breng op alle delen van de huid, die blootgesteld worden aan de zon, een zonbeschermingscrème aan. Vergeet de oorschelpen en lippen niet!

Zonnestralen en de schittering van de zon kunnen het gezichtsvermogen sterk nadelig beïnvloeden. Draag een zonne- of skibril met UV-werende glazen, ook op bewolkte dagen.

Gaat u binnenkort naar de wintersport? Ik geef u graag een zonadvies.

3 tips om rimpels te voorkomen:

1. Hydrateer de huid: gebruik een hydraterende verzorging die ervoor
    zorgt dat het vochtgehalte van de huid op peil blijft en drink iedere
    dag voldoende water om de huid van binnenuit te ondersteunen.

2. Bescherm de huid: gebruik iedere dag een verzorging met een
    SPF factor om de huid te beschermen tegen UV- straling.

3. Neem voldoende nachtrust: de huid herstelt zich gedurende de nacht.
    Neem voldoende nachtrust zodat de huid voldoende tijd heeft om zich
    te herstellen.

Ontharen

Definitief ontharen